Dansen, zingen & swingen - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lizanne Menting - WaarBenJij.nu Dansen, zingen & swingen - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lizanne Menting - WaarBenJij.nu

Dansen, zingen & swingen

Door: lizannementing

Blijf op de hoogte en volg Lizanne

29 Augustus 2014 | Denemarken, Odense

Dansen, zingen en swingen
Afgelopen week was mijn eerste lesweek hier in Denemarken! En zoals de titel ‘Dansen, zingen en swingen’ al zegt, was het een super leuke eerste week. De maandagochtend begon met het zingen van het lied ‘Don’t worry, be happy’, de docent (een wat oudere man gekleed in trainingspak, wat hier de normaalste zaak van de wereld lijkt te zijn) op accordeon, en wij met ons mooiste gezang de tekst. Een leuk en natuurlijk ook wel symbolisch begin met allemaal studenten die hier nieuw zijn.
Toen even een kort kennismakingsrondje. Het overgrote deel van onze klas woont allemaal waar ik ook woon, dat is vooral natuurlijk erg gezellig en handig! En na dit ‘officiëlere’ gedeelte gingen we weer door met dansen en zingen. Dit keer allemaal Deense dansen midden op het schoolplein, met weer de docent op accordeon in het midden van de kring. Even wennen natuurlijk, maar er hing wel meteen een erg ontspannen sfeer in de groep. Geen overload aan informatie, maar zorgen voor een goede en echte groep voor de tijd die wij met elkaar zullen gaan samenwerken. Voor mij een heel prima begin!
Als internationale studenten hebben we zelfs allemaal een fietst van de school (te leen) gekregen, super geregeld natuurlijk! Het deed me meteen denken aan een echte cruise fiets. En aangezien mijn eigen fiets hier al een bezoekje aan de fietsenmaker heeft gebracht en hij nog steeds rammelt en trilt, was ik heel blij met deze nieuwe optie! We zijn nu als groep al van ver als internationale studenten te herkennen, allemaal dezelfde fiets in vrolijke kleuren met het logo van de school. En als welkomscadeau krijgen we en mooie stevige rugzak van de universiteit en … een helm! Het is hier heel gebruikelijk om met een helm te fietsen, in alle leeftijdscategorieën, maar ik heb hem toch maar als een mooi souvenir in mijn kamer opgehangen.
Ook de dinsdag ging super snel voorbij met al het dansen en zingen. Tijdens de drama introductie, lijkt het in onze klas net alsof we op een circusschool zaten. We waren aan het dansen met allerlei doeken waar we trucjes mee uithaalden, danste weer de Deense dansen en zongen mee met alle liedjes.
’S Avonds kwam al het oefenen met dansen, zingen en swingen goed van pas, we hadden een welkomsdinner, door de school georganiseerd voor onze klas. Het vondplaats midden in de stad in een erg mooi park. Na een heerlijke bbq (het was gelukkig lekker weer en het regenede voor de verandering gelukkig ook niet..) kwamen er volksdansers en –danseressen met een orkest. Wij werden telkens uitgenodigd om mee te doen, het was erg leuk, erg moeilijk en zeker super om te hebben meegemaakt.
Woensdag heb ik onder andere een visum aangevraagd. Omdat ik langer dan drie maanden in Denemarken woon, is dat ook als Europese verplicht. Aangezien mijn niet zo positieve ervaringen met de Ghanese ambassade, alles tot in de puntjes goed voorbereid en was ik voor de eerste keer deze week licht zenuwachtig. Gelukkig bleken deze mensen gewoon behulpzaam en zag het gebouw er ook niet uit of je bij de koningin binnen was. Na vijf minuten was ik weer buiten met de woorden ‘Thanks you, that was all’. Binnenkort vallen de papieren met akkoord gewoon in mijn brievenbus.
Donderdag hadden we de lessen ‘culture and communication’ en ‘music’. Leuk om met zoveel verschillende culturen over communicatie te kunnen praten en van elkaar te kunnen leren. Ook ’s middags vermaakte ik me weer prima met al die muziekinstrumenten. Even snel een liedje op de piano gespeeld en van de docent geleerd op een speciale drum te spelen.
De les van vrijdag was de kers op de taart, we hebben zelf brood gebakken! Onder het non van ‘the hole proces’ hebben we geleerd hoe je je eigen deeg maakt, en vervolgens het hele proces tot je brood heb. Dus stonden we uiteindelijk met zijn alle rond het kampvuur, om vervolgens onze eigen brood op te eten. Over een paar weken gaan we naar een ‘green kindergarten’: een kinderopvang waar heel veel met de natuur wordt gedaan, om deze activiteit samen met de kinderen daar te doen. Heb daar nu al heel veel zin in!
Al met al was het toch ook een hele intensieve week geweest, je kent eigenlijk nog niemand, de school, de docenten en de lessen zijn allemaal nieuw en alles in je nieuwe omgeving is ook ontdekken. Maar ik heb een heel goed gevoel over alles.
In Denemarken lopen ze voor op de kennis en opvatting van het gebied ‘social work’ waar ook pedagogiek onder valt. Alleen al op de manier hoe ik deze week les heb gehad, merk je die opvattingen. Ik ben ontzettend blij dat ik deze vier maanden hier kan studeren en hier iets van mee kan pakken, want ik merk dat je op deze manier heel veel kan leren over je vakgebied en over jezelf.

I am ready to start this new adventure!

  • 09 September 2014 - 19:19

    Inge:

    Heeee Liesje,

    Alweer van die heerlijke positieve verhalen van je! Super leuk om te lezen. Je doet het toch maar weer even. Wat een nieuwe indrukken weer. Geniet ervan!
    Dikke kus X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lizanne

Voor iedereen die het leuk vind om mijn buitenlandse avonturen te volgen!

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 18143

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2014 - 31 December 2014

Denemarken!

22 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Mijn avontuur in Ghana

Landen bezocht: