Halloweenfeest, eindpresentatie & Aarhus - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lizanne Menting - WaarBenJij.nu Halloweenfeest, eindpresentatie & Aarhus - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lizanne Menting - WaarBenJij.nu

Halloweenfeest, eindpresentatie & Aarhus

Door: lizannementing

Blijf op de hoogte en volg Lizanne

09 November 2014 | Denemarken, Odense

Mijn eerste Halloween-party is een feit! Op de dag zelf (31 november) is bij ons de gemeenschappelijke ruimte omgetoverd tot een enge feestruimte, met wat mooie net-spinnen, nep-bloed op de ramen, en alle rare en enge dingen die maar verzonnen konden worden.

Ik heb mezelf omgetoverd als een soort spookfiguur. Altijd handig die make-up pakketjes waar ook de kleuren blauw, groen en zwart inzitten, die kwamen nu alsnog goed van pas. Evy en ik hadden, zoals je waarschijnlijk al begrijpt, veel plezier alleen al in het klaarmaken voor het feest.

Op het feest zelf waren de mooiste creaties, vooral van de mensen die gewend zijn om halloween ook in hun eigen landen te vieren. Angstaanjagend mooi zal ik maar zeggen. Het is een leuke gezellige avond geworden, met een leuke groep van zo’n 20 personen en onze ‘eigen dj’s’ (twee jongens die hier wonen die super goed kunnen mixen!). En een hoop lekkere dingen: hersencakejes, spokenogen, popcorn met muizen erin…

De week erna ging ‘het normale leven’ weer verder, met een eindpresentatie van het vak ‘social enterpeneurschip’ op dinsdag. In dit vak hebben we ons verdiept in het aspect van sociaal ondernemerschap door ten eerste natuurlijk informatie, maar daarnaast hebben we een innovatie moeten presenteren rondom het thema zelfmoord, dat centraal stond in het vak.

Een heftig thema, maar ook een goed thema die openlijk in de klas gesproken kon worden. Ik heb met mijn groep een erg goede presentatie gemaakt, met een innovatie voor een app waarin kinderen (onze doelgroep was tot 14jaar) via een app in contact konden komen met professionals en kinderen met dezelfde gevoelens/gedachtes en een gedeelte waarin advies en informatie op te vragen was.

Dit met onze synopsis die we hadden gemaakt met onder andere achtergrond informatie, hebben we dit vak weer met een A kunnen afsluiten! Onze docent was zeer tevreden over de ‘flow’ in onze presentatie en de zichtbaar goed opgedane informatie. Erg fijn dus!

Vanaf donderdag hadden we vrij, Evy en ik hadden besloten deze dagen goed te gaan gebruiken en naar Aarhus te gaan. Een studentenstad in het midden van Jutland (het gedeelte van Denemarken dat aan Duitsland vast ligt).

Op donderdag vertrokken we dus met de bus, in ongeveer twee uur ben je daar dus dat was goed te doen! Nadat we onze spullen in het hostel hadden gebracht zijn we lekker de stad ingegaan. Het is een grote drukke stad dat me een beetje aan Rotterdam moest denken, en dan is het bij mij al snel helemaal goed!

Veel winkels (dus shoppen shoppen, shoppen en goed geslaagd!) en leuke cafeetjes in de stad. Toen in het hostel wat gegeten, want je kon daar gewoon in de ‘guest kitchen’ koken. Na het eten zijn we naar het ‘Musikhuset’ gegaan. We hadden gezien dat daar ’s avonds een klassiek concert was waar je gewoon binnen kon lopen, dus dat leek ons wel een leuke ervaring om dat daar te doen.

Het bleek een klassiek concert te zijn gegeven door twee mannen, een man op een vleugel (eenzelfde als waar ik een paar weken geleden mijn stukken op had gespeeld, toch leuk!) en een man die zong. Het was uit de tijd waarin er toen erg ‘moderne’ stukken werden geschreven, dus er waren veel ‘up tempo’ stukken bij, een erg leuke avond!

Helaas werd de avond iets minder leuk toen bij terugkomt bleek dat er tussen onze spullen was gesnuffeld en we dingen kwijt waren. Ons gevoel van veiligheid in die kamer was meteen weg, omdat het iemand uit de kamer moest zijn. Vandaar dat we onze spullen hadden gepakt en daar weg zijn gegaan.

Na een paar uur in de gemeenschappelijke ruimte te hebben gezeten, kwamen we erachter dat er in een andere slaapzaal nog bedden over waren. Het idee om achter een gesloten deur te liggen, beviel me heel erg. Onrustig wat uurtje kunnen geslapen en de volgende ochtend meteen naar de receptie gegaan.

Daar kregen we een nieuwe kamer aangeboden. Een twee persoonskamer met eigen douche. Ik was super blij, want ik voelde me daar echt niet meer veilig. De mensen die er rondliepen waren niet de ‘jonge backpackers’ zoals op de site staat, maar mensen met problemen die dakloos zijn, oudere mensen die geen Engels praten etc, we zijn totaal drie jongeren van onze leeftijd tegen gekomen waar we leuk mee hebben kunnen praten.. Er hing hierdoor een totaal andere sfeer dan waar wij op gerekend hadden.

Behoorlijk moe door de stress, spanning en het weinige slapen zijn we toch gewoon de stad ingegaan op zaterdag, want we wilde ons weekend niet zomaar laten verpesten! Gelukkig, want het was zeker de moeite waard. Een lange wandeling door de hele stad, via een prachtig bos in alle herfstkleuren naar het ‘Marselisborg Slot’ (het kasteel waar de Deense koningin ’s zomers is) en via het park dat bij het kasteel hoort, naar de zee terug om via de zee weer terug naar het hostel te gaan.

Daar zijn we uitgeput op bed gaan liggen, om allebei even wat uurtjes te slapen. ’s Avonds zijn we nog even de stad ingegaan. Het oudste jazz café van Scandinavië is in Aarhus, dus daar wilde we graag naartoe. Na een wandelingetje door een stuk stad die ik ’s avonds iets minder leuk vond (best donker, hoge gebouwen etc) kwamen we in de goede straat, maar van een oude jazz bar hadden ze daar nog nooit gehoord, en op het nummer waar het moest zijn was een modern cafeetje, en niet eens een jazz cafe met live muziek! Helaas!

We zijn toen teruggegaan naar de staat achter ons hostel dat benoemd wordt als het uitgaansgebied van Aarhus. Helemaal vol was het daar! Het was een speciale avond in heel Denemarken, want het nieuwe bier dat speciaal voor kerst wordt gebrouwen wordt vanaf deze avond geschonken.

Wij zijn nog even een café in geweest om de sfeer mee te krijgen en zijn toen toch redelijk op tijd maar weer terug gegaan om weer te slapen. Helaas weer een wat onrustige nacht. Het onveilige gevoel blijft toch hangen, en dit keer hadden we een goede eigen kamer, maar wel naast de lift, dus veel onwennige geluiden.

De volgende ochtend waren we allebei dus eigenlijk te moe om nog iets te doen. Vandaar dat we na het uitchecken rustig aan een rondje door het overdekte winkelgebied bij het station hebben rondgelopen, en daarna heerlijk bij de ‘Joe and the Juice’ gaan zitten.


De terugreis ging weer prima, en eind van de middag waren we weer in Odense. ’S Avonds lekker in m’n eigen bed een filmpje gekeken en lekker gaan slapen. Gelukkig heb ik hier weer prima geslapen en voel ik me prima op mijn gemak!

‘Home sweet home’

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lizanne

Voor iedereen die het leuk vind om mijn buitenlandse avonturen te volgen!

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 18146

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2014 - 31 December 2014

Denemarken!

22 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Mijn avontuur in Ghana

Landen bezocht: