Christiana, Tivoli & de happy-wall - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lizanne Menting - WaarBenJij.nu Christiana, Tivoli & de happy-wall - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lizanne Menting - WaarBenJij.nu

Christiana, Tivoli & de happy-wall

Door: lizannementing

Blijf op de hoogte en volg Lizanne

03 December 2014 | Denemarken, Odense

Op zondagochtend (na nog een uurtje hard werken voor school, drukdrukdruk) ben ik samen met Evy en Ilse naar Kopenhagen gegaan! Vanuit Odense weer super makkelijk met de bus, die dit keer wel behoorlijk vol zat, dus we hadden plekken achter elkaar. Een beetje gekletst, maar vooral lekker gerelaxt met een muziekje in. Na een prima ritje van twee uurtjes ben je dan midden in het centrum van Kopenhagen.

Ons hostel was echt vlakbij de plek waar de bus stopte, dus om een uurtje of twee waren we al ingecheckt in het hostel. Dit keer gelukkig een prachtig hostel en een eigen kamer voor ons drieën, en dat was wel nodig na onze vorige ervaring!

Een thee’tje en een spelletje in een gemeenschappelijke ruimte in het hostel en toen naar de stad gegaan. Christiana stond nog op de to-do-list, dus daar zijn we dan ook maar meteen naartoe gegaan. Christiana is een wijk in Kopenhagen die zich tegen de gemeenschap heeft afgezet en een beetje in een eigen ‘wereld’ leeft, met eigen regels.

Toen ik daar rondliep deed het me een beetje denken tussen een kruising van een kermis, een achterstandswijk en de hippietijd. Het is heel moeilijk uit te leggen, maar ik ben daarom erg blij dat ik het allemaal met mijn eigen ogen heb kunnen zien, want het was een mooie ervaring om daar rond te lopen. Het hangt een totaal andere sfeer, heel relax, iedereen is gewoon totaal zichzelf en doet waar hij of zij zin in heeft.

Maar er zitten natuurlijk ook heel veel nadelen aan, want er staan tientallen kraampjes waar iedereen zomaar super makkelijk allerlei drugs kan kopen, ongeacht je leeftijd (2 minuten lopen van een middelbare- en basisschool). Maar omdat de wijk zich zo sterk tegen de maatschappij heeft afgezet, doet de politie hier helemaal niks mee, ondanks dat alle drugs in Denemarken illegaal zijn.

Bij ons rondje door het ‘green-district’, de soort hoofdstraat van deze wijk met alle drugskraampjes, barretjes en café waar de ‘regels’ geen foto’s nemen (in verband met de personen die de drugs verkopen) en niet rennen werden we bij een tentoonstelling van schilderijen door de vrouw die deze had geschilderd uitgenodigd om de tentoonstelling te sluiten.

Dit bleek een heel ritueel te zijn waar wij (met nog vijf andere mensen die er ook bij waren) in een cirkel om kaarsen heen gingen zitten en elkaars handen vasthielden. Het idee was dat wij door onze verbondenis met elkaar en het licht, dit licht over de wereld konden sturen en het licht zou dan gaan waar het nodig was… Je snapt misschien dus wel dat er daar een totaal andere cultuur heest dan in het ‘grote, drukke en stressvolle Kopenhagen’. Maar erg mooi om mee te maken en te zien dat deze mensen daar helemaal in op kunnen gaan!

Daarna zijn we lekker uiteten gegaan in het best bekende restaurant van Christiana. En dat was ontzettend lekker! Allemaal organisch eten, met tofu, veel groente, heerlijke stukjes vlees en een speciale rijstsoort.
Met ons buikje totaal vol gegeten zijn we naar Tivoli gegaan. Dit is het oudste pretpark ter wereld (1843), dat in die tijd aan de rand van Kopenhagen is gebouwd door een journalist, inmiddels is de stad zo uitgebreid dat het nu echt midden in de stad ligt.

Op dit moment is Tivoli helemaal in kerstsfeer, erg mooi om er dus rond te lopen! Zeker omdat het pretpark tot middennacht open is, dus het al donker was. Ontzettend veel lichtjes, allemaal kraampjes waar je kerstspullen kan kopen en er was ook nog een licht en laser show bij het meertje in het park. Ook de attracties zijn erg mooi om te zien, je kan echt zien dat het pretpark heel oud is, omdat er vooral veel aandacht is besteed aan hoe het de attracties eruit zien. Tegenwoordig is het zien van een achtbaan natuurlijk niet bijzonder, want meer dan rails zie je niet, in Tivoli is er tot in detail aan de attracties gewerkt.

Hierna zijn we weer lekker naar het hostel gegaan en nog gezellig een spelletje gespeeld. Toen zijn we lekker gaan slapen. Een beetje lawaaierig was het wel, want ze waren in alle straten om het hostel aan het werk, maar het was erg fijn om eens in een echt lekker bed te liggen (mijn bed in Odense zal ik namelijk in ieder geval niet gaan missen…).

De volgende ochtend zijn we nog een keer terug gegaan naar Christiana, omdat het toen wij daar waren al schemerig was en we de huizen nog in het licht wilden zien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg blij dat ik er de eerste keer in de schemer was, want het vooral positieve gevoel dat ik had was meteen helemaal weg. Het achterstandbuurt-gevoel bleef, maar werd nog extra versterkt. Echt alle huizen zijn eigenlijk geen huizen te noemen zo kapot zijn ze allemaal, en daar naast kom je overal zelfgemaakte hutten tegen, waar dus ook mensen wonen.

Ook was de wijk nu uitgestorven, omdat het maandagochtend was. Hierdoor was de gezellige en relaxte sfeer er ook niet meer, nu zag je alleen wat mensen bij de kraampjes en weer weg gaan. En natuurlijk waren alle gezellige lichtjes nu nog niet aan, omdat het licht was. De wijk heeft dus erg duidelijk twee kanten.

Na een rondje zijn we dus lekker naar de stad gegaan. Daar wilde we graag naar de happy-wall gaan. Dit is een erg grote muur met allemaal luikjes. Als alle luikjes dicht zijn is de muur helemaal zwart, als je een luikje open doet, wordt dat stukje een kleur. Op deze manier kan je er allemaal woordjes en figuurtjes maken, wat er natuurlijk erg leuk uitziet. Een leuk idee om zo een grote bouwput te verbergen! Wij hebben ons daar dus even vermaakt met het maken van woorden, en door zoiets eigenlijk kleins, kan je inderdaad best vrolijk worden!

Weer een restaurantje opgezocht om lekker te lunchen, en wonder boven wonder vond ik het restaurantje waar ik met mama was geweest gewoon terug. Dat vond ik een erg leuke plek waar we ook vegetarisch konden eten, dus dat hebben we dan ook gedaan.

Via de stad, waar ook een gezellig kerstmarktje was, zijn we richting het station gegaan omdat daar onze bus naar Odense weer zou vertrekken. De rit ging dit keer super snel, waarschijnlijk omdat ik gewoon erg moe was na weer een dag door de stad lopen. Maar het was zeker de moeite waard, het was een erg gezellig weekend en super leuk om nog een keertje in Kopenhagen te zijn, want dat is een erg leuke diverse stad! En daarnaast hadden we ook super geluk met het weer, het voelde helemaal niet zo heel koud terwijl het toch rond het vriespunt is, en dat als een kou-kleun!

En nu, na een lekker weekendje weg, is het tijd voor de afronding hier!

• 11 December 2014 - 18:28

Inge:

En alweer een mooi verhaal en een goede ervaring rijker! Top! xx