‘Nature Kindergarten’, Svendborg, Legoland - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lizanne Menting - WaarBenJij.nu ‘Nature Kindergarten’, Svendborg, Legoland - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lizanne Menting - WaarBenJij.nu

‘Nature Kindergarten’, Svendborg, Legoland

Door: lizannementing

Blijf op de hoogte en volg Lizanne

16 September 2014 | Denemarken, Odense

Mijn vorige blog is alweer een tijdje terug, een teken dat ik in ieder geval genoeg leuke dingen te doen heb hier in Denemarken en me dus zeker niet aan het vervelen ben. Vandaar dit keer een lijstje van mijn top-3 gebeurtenissen de afgelopen twee weken.
Een van die drie is de trip naar een ‘nature kindergarten’ waar ik met mijn projectgroep een activiteit heb uitgevoerd. Het was ge-wel-dig om de buitenaccommodatie van het kinderdagverblijf en de manier hoe ze met de kinderen om gingen te zien.
De dag begon toen we om half negen aankwamen bij het moedergebouw van de kinderopvang. Dit is de plek waar alle kinderen ’s ochtends gebracht en ’s middags opgehaald worden. Na een opening met alle kinderen door middel van liedjes gingen we met een bus naar het buitenterrein. Alle kinderen hadden een super grote rugzak mee waar allemaal kleding in zit, bijvoorbeeld regenkleding. De kinderen zijn namelijk (bijna) altijd buiten, ongeacht het zon, regen, sneeuw.
De rit was ongeveer 15 minuten en toen kwamen bij een gebied van zo’n vijf voetbalvelden groot met een gebouw waar ze eventueel naar binnen zouden kunnen gaan en toiletten. Het buitenterrein heeft allemaal verschillende veldjes, die gescheiden worden met bomen, struiken, planten en bloemen waar weer allerlei paden in gemaakt zijn waar de kinderen ook doorheen kunnen lopen/spelen. Op het terrein zijn ook afzettingen voor allerlei dieren zoals geiten, schapen en kippen. Helemaal achterin is een grote moestuin.
De kinderen leveren netjes hun tas in waar het hoort en rennen dan alle kanten op. Voor mij een beetje raar gezicht, want ik denk dat we in Nederland toch wel overal gewend zijn om tegen een begeleider te moeten zeggen waar je naartoe gaat als het terrein onoverzichtelijk of groot is. Maar hier in Denemarken schijnt het in zulke kinderverblijven normaal te zijn. Als er geen programma is dat geleid wordt door de leidster, staat de dag in het teken van ‘child-centered activities. Hierbij mag het kind de leiding nemen door beslissingen te nemen in het hoe wat en waarom. Dit wordt dan ook geheel vrij gelaten en indien het kind vragen heeft, kan het natuurlijk komen en je zie ook gebeuren dat de leidsters mee gaan doen in het spel van de kinderen.
Het was erg leuk om rond te lopen en dit proces te bekijken. De kinderen zijn totaal verspreid over het gebied maar ik heb niemand gezien die een moment stil heeft gezeten: ze rennen rond, sjouwen takken van het ene gebied naar het anderen, bouwen hutten maar alles wat ze in de omgeving zien. Het mooie vond ik om te zien, dat het een totaal andere manier van werken met kinderen is, maar je ziet de kinderen samen leren. Ze moeten overleggen om voor elkaar te krijgen wat ze willen, ze moeten zelf uitzoeken hoe ze de takken die ze willen naar de goede plek krijgen etc. Door het zelf te doen, ervaren ze heel veel. En bovenal zijn ze trots op wat ze zelf hebben gedaan.
Ik denk dat we in Nederland veel van deze manier van werken met kinderen kunnen leren. Niet alles in roosters willen plannen zodat je zeker weet dat de kinderen elke minuut van de dag bezig zijn ‘te ontwikkeling’, maar ze vrij laten om zichzelf te ontwikkelen. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan echt uitvoeren, maar ik ben erg blij dat ik het in het echt heb kunnen zien en hierover met ervaringsdeskundige heb kunnen praten.
Daarnaast was het sowieso een erg goede dag, omdat ook onze activiteit met de kinderen erg goed ging. Met een paar kinderen hebben wij met dingen die we in de natuur daar vonden (kastanjes, eikels, takjes etc) figuurtjes gemaakt, omdat die volgens het verhaal die we daarvoor aan de kinderen hadden verteld nodig waren om vrienden te redden. Het was erg leuk om te zien dat de kinderen erg enthousiast waren en ondanks dat het maken van de figuren wat lastig was, heel geconcentreerd blijven en super trots waren als ze klaar waren.
Het communiceren met de kinderen was natuurlijk lastig. We hebben één meisje in de groep die Deens praat, de rest helemaal niet. Toch vond ik het verbazend om te zien hoe ver je met lichaamstaal komt. Kinderen snappen een stuk meer aan de hand van gebaren dan ik dacht dat ze deden. Daarnaast is het heel grappig te zien, dat kinderen toch elke keer hele verhalen in het Deens komen vertellen!
Ook het bezoek aan de stad Svendborg was een van de hoogte punten. Een dag voor het bezoek aan het kinderdagverblijf dat hierboven beschreven is, bezochten we een kinderdagverblijf in Svendborg. Daar hebben we met de kinderen brood gemaakt. We hebben samen met de kinderen deeg gemaakt, het deeg in leuke figuurtjes gekneed en op een ‘fikingpan’ gebakken. Dit is een soort plaat boven een kampvuur. Ook hier waren de kinderen weer heel trots op hun eigen maaksels!
Na dit bezoek hadden we nog tijd om de stad in te gaan, en dat was dus zeker de moeite waar. Ik was samen met een groepje klasgenoten naar het touristoffice gegaan om te vragen wat de hoogtepunten waren. Hier kregen we een foldertje mee met een route die je kon lopen langs allerlei bijzondere bezienswaardigheden. Onder andere de oudste kerk (15de eeuw), een glasblazerij, de haven en een oude waterput die ze daar echt gebruikt hebben jaren jaren terug.
Ik kreeg meteen een vakantiegevoel bij deze stad. Het is een oude stad, en dit zie je nog terug aan de huisjes. Ook hebben de huisjes allemaal een leuk, vrolijk kleurtje en zijn de weggetjes, die cirkelen in de binnenstad, nog met klinkertjes. Een erg vrolijk gezicht en het heerlijke weer werkte natuurlijk goed mee aan dit vakantiegevoel. Erg leuke stad om lekker in rond te lopen!
Op zondag ben ik met een ESN-reis (een organisatie voor studenten voor uitstapjes en feesten) naar Legoland geweest, ook zeker iets wat ik gedaan wilde hebben nu ik in Denemarken ben. Helaas was het weer minder goed, maar desondanks heb ik een erg leuke dag gehad.
Legoland is vanuit Odense ruim een uur met de bus, dus rond een uur of elf waren we daar. We zijn begonnen bij ‘miniland’ Dit is de plek waar dat vergelijkbaar is met Madurodam, alleen dan van lego. Super mooi om te zien hoe ze alles tot in detail hebben kunnen maken, en met zoveel legoblokjes. Er zijn voornamelijk steden nagemaakt: ik herkende Amsterdam al van ver! Erg leuk.
Verder is Legoland ook ‘gewoon’ een attractiepark met achtbanen etc. Dus die hebben we ook maar meteen allemaal meegepakt, inclusief een achtbaar waar de vloer opeens onder ons weg viel! Totaal niet verwacht natuurlijk want we kende de achtbaan helemaal niet. Er is ook een plek waar je zelf een ‘stoel’ kan instellen door middel van een chip. Op een computer kan je de bewegingen kiezen waarvan jij wilt dat de ‘stoel’ gaat doen, en dan stop je die chip in een computer bij de ‘stoel’ en die gaat die bewegingen dan maken. Ongelofelijk wat je tegenwoordig allemaal kan doen met techniek..
Ook hebben ze pinguïns en een erg groot aquarium met allerlei vissen, zelfs haaien. Ook op deze plekken kon je overal mooie lego ‘versieringen’ vinden. Hierdoor is het park wel echt de moeite waard om een keer te bezichtigen.
Na legoland is er bij mij dus weer een ‘check’ op mijn (ingebeelde) to do list! En dat is maar goed ook, want ik ben alweer ruim een maand in Denemarken. De tijd is omgevlogen, ik heb al heel veel leuke momenten meegemaakt en veel gezellige mensen ontmoet. Daarnaast natuurlijk ook veel naar school geweest, die inmiddels ook alweer een maand geleden is begonnen. Ik had mijn draai natuurlijk al snel gevonden met de aardige docenten en de goede sfeer die er hangt. En dat is gelukkig nog hetzelfde. Het is nu wel harder werken, over drie weken sluiten we de eerste helft alweer af, en dat gaat natuurlijk gepaard met beoordelingen. Maar ook daar heb ik alle vertrouwen in! Dus ik ga gewoon verder waar ik mee bezig ben: genieten van alle momenten die ik hier in het mooie Denemarken heb.

  • 20 September 2014 - 12:25

    Inge:

    Goed bezig, Liesje! Waar blijven de foto's?
    xx

  • 21 September 2014 - 12:08

    Papsie:

    Krijg nu al weer zin om terug te gaan! Gaaf om dit alllemaal te lezen' 'check on' zou ik zeggen.... !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lizanne

Voor iedereen die het leuk vind om mijn buitenlandse avonturen te volgen!

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 18230

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2014 - 31 December 2014

Denemarken!

22 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Mijn avontuur in Ghana

Landen bezocht: