'Outdoor sleeping en 'wist-je-dat'jes' - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lizanne Menting - WaarBenJij.nu 'Outdoor sleeping en 'wist-je-dat'jes' - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lizanne Menting - WaarBenJij.nu

'Outdoor sleeping en 'wist-je-dat'jes'

Door: lizannementing

Blijf op de hoogte en volg Lizanne

27 September 2014 | Denemarken, Odense

Outdoor sleeping en ‘wist-je-dat-‘jes’?

Vorig weekend een typisch Deens/Zweeds en super leuk weekend gehad. Vrijdag op zaterdag heb ik samen met een groep van ongeveer 15 mensen uit mijn klas op het strand geslapen. Typisch Deens/Zweeds omdat het hier gewoon mag en ook veel gedaan wordt. Officieel is het eerder Zweeds en wordt het in Denemarken meer ‘nageaapt’. In Zweden is de enige regel voor outdoor sleeping dat je 15 meter van een huis weg bent, hier zijn nog wel iets meer regels met betrekking tot veiligheid.

Wij zijn naar Stige Beach gegaan, hier ongeveer vijf kilometer vandaan. Daar is een leuk natuurgebied dat grenst aan de zee. Op deze plek zijn speciale hutjes neergezet waar je gewoon naartoe kan gaan om in te slapen. Ook is er een plek om vuur te maken, met een rooster voor eten te bereiden, en picknick banken. Wij hadden de grootste plek, dus konden gezellig allemaal bij elkaar blijven.

Eerst hadden we allemaal eten klaargemaakt en op het rooster boven het vuur klaargemaakt. Ik had een heerlijke verse pizza met allerlei groentes. Het duurde even, maar dan heb je ook wat! Veel veel beter dan de diepvries pizza’s…

De hele avond heel veel gelachen, we waren met een ontzettend gezellige groep en een sfeer met een kampvuur zo aan het water maakt het dan helemaal af. ’s Nachts nog een stukje gaan lopen naar een heuvel vlak in de buurt, om de sterren te bekeken, super veel konden we er zien in zo’n donker gebied en ook kon je in de verte de stad zien liggen. We hadden een hele goede dag uitgekozen, want het was best warm en toen het afkoelde zaten we nog dichtbij het vuur dus dat hield ons warm.

’S Nachts buitengewoon heerlijk geslapen. Iets dat ik niet had verwacht want dat hutje klinkt waarschijnlijk beter dan het echt was. Meer dan drie houten wandjes iets boven de grond (dat is dan wel weer super voor de ‘warmte’) zonder voorkant was het niet. Mijn uitgebreide slaapaccessoires bestond uit één enkele slaapzak. Een kussen had ik gemaakt van wat kleren. Verder had ik bedacht om vooral zo min mogelijk aan te doen, omdat ik ooit ergens had gehoord dat je daardoor warmer blijft. En ik kan nu uit eigen ervaring vertellen, dat is echt zo!

Bijna meteen in slaap gevallen (waarschijnlijk hielp de tijd waarop ik ging slapen daarbij goed mee) en pas echt wakker door de eerste schijnsels van de zon. Alleen daar werd ik al blij van, omdat we aan de zee zaten, hing de lucht vol met ‘waterdamp’, een erg mooi gezicht. Daarnaast was het na een lange tijd dat ik zonder rugpijn wakker werd, ongelofelijk! Mijn bed in mijn eigen kamer is behoorlijk zacht, dus waarschijnlijk was zo’n eigenlijk veel te harde ondergrond als tegenhanger een keer goed.

Mijn brood weer op het rooster gelegd en water in een zo’n echt kampeerpannetje voor een kopje thee. Nagenieten van de gezelligheid en genieten van de mooie rustige omgeving. Rond de middag voldaan maar toch behoorlijk moe richting mijn eigen kamer terug. Een heerlijk warme douche en toch nog maar even terug in bed. (Wakker geworden de mooie blauwe plekken op mijn heupen kunnen bewonderen, misschien is het iets te zachte bed toch beter..)

De rest van het weekend lekker rustig aan gedaan en voor school gewerkt, want dat gaat tussen de leuke dingen natuurlijk gewoon door. En het is ook behoorlijk druk want aanstaande week is alweer de laatste week van de eerste periode hier, dat betekent verslagen, synopsissen, presentaties …

Afronding van de eerste periode betekent dat ik al heel veel gezien en gedaan heb, en dat klopt gelukkig ook wel. En dan kom je altijd bij van die dingen dat je denkt, ‘dat is raar’, ‘dat is in Nederland beter’ etc. Niet alles in Denemarken is perfect en geweldig, want alle nieuwe dingen wennen, er zijn zat dingen anders hier dan in Nederland en dan is er altijd wel een ‘wist-je-dat‘jes’:

Wist je dat… ze in Denemarken bijvoorbeeld bijna alleen maar ingevroren groentes hebben.. Behalve de sla en paprika die je altijd vers kan kopen, heb je geluk als er een keer ‘echte’ verse groentes zoals broccoli te koop is. Toen we dat aan een Deense vriend vroegen waarom dat is, werden we een beetje raar aangekeken en bleek dit in Denemarken dus gewoon helemaal normaal te zijn. Bij elk gerecht een beetje ingevroren groente uit een zakje…

Wist je dat… de prijzen in Denemarken helemaal niet heel veel duurder zijn als in Nederland. Dat idee heerst nog steeds in Nederland, maar het is zo dat de btw een paar maanden terug verlaagd is (zo is ons verteld..) dus ik ben hier precies op het goede moment! Extra geld om leuke dingen van te doen!

Wist je dat… de supermarkten in Denemarken bizar lang open zijn. Elke zondag zijn sowieso al alle supermarkten open, dat vond ik al opvallend, want ik woon best wel een stukje buiten de stad met heel veel supermarkten om ons heen. En dan zijn ze ook nog allemaal (minstens) van 8-21uur open. Wel heel makkelijk natuurlijk!

Wist je dat… Denemarken zichzelf een fietsland noemt, maar de fietsers op de weg totaal geen rechten hebben. De stoplichten hier werken best raar, wat betekent dat kruisend verkeer ook op hetzelfde moment mag gaan rijden, ook de fietsers. Maar je moet als fietser dan niet denken dat jij kwetsbaar bent en dat auto’s daarom goed op je gaan letten. Auto’s gaan heel lang en hard toeteren als ze er langs willen en kijken echt niet een keertje extra om naar fietsers.

Wist je dat… ik ’s ochtends in mijn fietstocht naar school door een natuurgebied allerlei dieren tegen kom. Al een paar keer hertjes die tussen het groen staan, super mooi gezicht! En ook al een paar keer eekhoorntjes die door de bomen boven het pad lopen, ook een heel schattig gezicht waar ik toch altijd even voor stop. Er schijnen hier ook vossen rond te lopen op het terrein, gelukkig heb ik die nog nooit gezien! Vind honden al wel eng genoeg…

Wist je dat.. ik via deze site helaas geen foto’s kan plaatsen, dus dat je mijn foto’s op mijn facebook pagina kan bekijken: www.facebook.com/lizanne.menting

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lizanne

Voor iedereen die het leuk vind om mijn buitenlandse avonturen te volgen!

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 18157

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2014 - 31 December 2014

Denemarken!

22 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Mijn avontuur in Ghana

Landen bezocht: